Vraag + Antwoord

kopen

Hoe bied je?
link to view answer

Om uw bod te plaatsen, maakt u een account aan op Invaluable en registreert u zich als bieder voor onze veiling. U kunt biedingen plaatsen vanaf het moment dat de veilingcatalogus online staat tot de geplande eindtijd voor ieder lot. U wordt per e-mail op de hoogte gebracht als u wordt overboden.

U kunt er ook voor kiezen om het maximale bedrag dat u bereid bent te bieden in één keer invoeren. Het systeem zal dan voor u bieden tot uw maximum biedbedrag is bereikt. Wanneer er geen tegenbiedingen meer zijn en uw maximumbod niet overtroffen is, wint u het lot tegen de laagste prijs. Dit maximumbedrag is alleen voor u zichtbaar. Lots waar tijdens de laatste vijf minuten voor sluiting nog op wordt geboden, worden automatisch verlengd met nog eens vijf minuten; dit zorgt voor een eerlijke veiling voor iedereen. Houdt u er rekening mee dat onze veilingen alleen online zijn, tenzij anders gecommuniceerd.

Biedingen worden verhoogd met vaste stappen. Tot € 100 is de verhoging € 5, van € 100 tot € 200 is de verhoging € 10, van € 200 tot € 300 is de verhoging € 20, van € 300 tot € 500 is de verhoging € 25, van € 500 tot € 1.000 is de verhoging € 50, van € 1.000 tot € 2.000 is de verhoging € 100, van € 2.000 tot € 5.000 is de verhoging € 200, van € 5.000 tot € 10.000 is de verhoging € 500, en vanaf € 10.000 is de verhoging € 1.000.

Hoeveel is het opgeld?
link to view FAQ answer

Winnende bieders betalen een koperspremie van 24,2% inclusief alle belastingen tot en met € 250.000; en 18,15% inclusief belastingen van het deel van de hamerprijs boven € 250.000, plus de 3% transactiekosten die door Invaluable in rekening worden gebracht bij online bieden. De veilingmargeregeling is van toepassing op alle kavels, tenzij anders vermeld.

Kan ik telefonisch bieden?
link to view FAQ answer

Het is niet mogelijk om per telefoon te bieden. Mocht u problemen ondervinden met het online bieden, neem dan contact met ons op en wij zullen een oplossing vinden.

Kan ik de werken vóór de veiling zien?
link to view FAQ answer

Ja, alle stukken zijn op aanvraag te bezichtigen tijdens onze kijkdagen. Wij organiseren de kijkdagen kort voor de veiling in Amsterdam. Als u zich inschrijft voor onze nieuwsbrief, ontvangt u automatisch een uitnodiging.

Kan ik mijn bod annuleren?
link to view FAQ answer

Ja, dit kan tot twee uur voor het begin van de veiling. Er geldt wel een maximum van drie biedingen die geannuleerd kunnen worden. Via ‘My bids’ kunt u uw biedingen controleren en beheren. De hamerprijs is definitief en niet onderhandelbaar. De koop is bindend.

Welke garantie heb ik als koper?
link to view FAQ answer

Wij garanderen de echtheid van alle lots die in onze veiling worden verkocht. In geval van twijfel rond de authenticiteit betalen wij u het door u betaalde aankoopbedrag terug. Bovendien kan een lot worden geretourneerd - in dezelfde staat - als er een ernstig gebrek wordt aangetroffen dat niet in de catalogus is vermeld (zie algemene voorwaarden).

Wat zijn de betalingsmogelijkheden?
link to view FAQ answer

Facturen worden direct na de veiling per e-mail naar de winnende bieders gestuurd. U kunt een bankoverschrijving doen (IBAN: NL71INGB0654213593 ten name van Adams Amsterdam Auctions) of met een pinpas of contant betalen op ons kantoor. Let op: wij kunnen alleen contante bedragen tot € 3.000 accepteren. Betalingen per creditcard zijn ook mogelijk, maar zijn onderworpen aan een toeslag van 4% over het totale factuurbedrag tot €1.000, op facturen van €1.000 tot €2.000 is de toeslag 3% en op bedragen boven €2.000 is een toeslag van 2.5% van toepassing.

Hoe kan ik mijn account op Invaluable verifiëren?
link to view FAQ answer

Als gevolg van de nieuwe anti-witwas richtlijn, zijn bieders verplicht om hun rekeningen te verifiëren via Invaluable als ze een bod van meer dan €7.500 willen achterlaten (Dit is cumulatief over een veiling). Zorg ervoor dat u dit proces voltooit vóór de veiling, zodat uw limiet niet wordt beperkt. Klik op de volgende link en verifieer uw identiteit: https://invaluable.com/my-account/verify. Zodra u uw account heeft geverifieerd, hoeft u dit niet opnieuw te doen via de website voor eventuele toekomstige veilingen.

Waar kan ik mijn kunstwerken ophalen?
link to view FAQ answer

U kunt per e-mail een afspraak maken om uw aankoop af te halen op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur bij Adams, Herengracht 458 (begane grond), Amsterdam. Stuur ons alstublieft een e-mail om ons op de hoogte te stellen van uw komst.

Hoe kan ik verzending aanvragen?
link to view FAQ answer

Indien u een transport wenst, stuur ons dan een e-mail. De verzendkosten variëren naargelang de grootte, bestemming en waarde van het werk, naast andere factoren.

verkopen

Hoe worden kunstwerken getaxeerd?
link to view FAQ answer

Op basis van de door u verstrekte gegevens sturen wij u een indicatie van de verwachte opbrengst met een voorstel tot veiling. Deze is gebaseerd op de huidige marktsituatie en recente veilingresultaten voor soortgelijk werk en houdt geen rekening met het bedrag waarvoor het voorwerp in het verleden is getaxeerd of gekocht. De taxatie is gratis. De fysieke beoordeling door onze specialisten vindt plaats na de aflevering van de stukken bij ons op kantoor. Vervolgens ontvangt u een definitieve schatting waarna alle bedragen, inclusief de inzet (minimumprijs) in een overeenkomst worden vastgelegd.

Waar en wanneer moet ik mijn inzending afleveren?
link to view FAQ answer

Kunstwerken kunnen op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur worden afgeleverd bij Adams, Herengracht 458 (begane grond), Amsterdam. Om ons te informeren over het tijdstip van uw bezoek, vragen wij u ons een e-mail sturen.

Hoeveel is de inbrengcommissie?
link to view FAQ answer

Onze commissie bedraagt tussen de 10 - 25% van de hamerprijs, afhankelijk van de geschatte waarde van de gehele inzending. De commissie dekt alle kosten, inclusief expertise, fotografie, onderzoek en catalogisering, alsmede promotie en presentatie tijdens de kijkdagen. Alle verdere kosten zijn voor onze rekening, met uitzondering van de verzekerings- en opslagkosten (1%). Indien het werk onverkocht blijft, betaalt u niets.

Kan ik een minimumprijs afspreken?
link to view FAQ answer

Als eigenaar van het werk heeft u het volste recht om te beslissen voor welke minimumprijs u het wilt verkopen, of met andere woorden, wat het startbod is. Als verkoper zullen wij dan overwegen of het zinvol is om het werk daarvoor aan te bieden. Minimumprijzen liggen altijd onder de veilingschatting.

Hoe kan ik de veiling volgen?
link to view FAQ answer

U ontvangt een bericht zodra de veiling online staat. Vanaf dat moment kunt u op onze website een link naar de catalogus vinden. De gemakkelijkste manier om uw inzending terug te vinden is door de naam van de kunstenaar in te voeren in het zoekveld.

Kan ik de verkoop annuleren na de veiling?
link to view FAQ answer

Het is niet mogelijk de verkoop na de veiling te annuleren. Voor alle partijen is de hamerprijs bindend. Met de overeenkomst verleent u ons het recht uw inzending voor u te verkopen volgens de vastgelegde afspraken.

Waar kan ik de resultaten zien?
link to view FAQ answer

Onze veilingresultaten zijn te vinden op onze website onder het kopje 'Resultaten'. Daarnaast vindt u ze op Artprice, Mutual Art en Invaluable. Voorafgaand aan de bankoverschrijving ontvangen inbrengers een netto specificatie op basis van de veiling- en aftersale resultaten.